fredag den 31. maj 2013

Næste stop; Danmark :-)

Der er efterhånden gået 3 måneder herovre i Singapore, og det er tid til at vende hjem til Danmark igen. Flybilletten er bestilt og mandag lander vi igen i Kastrup. Det er med blandede følelser, at vi igen vender hjem mod Danmark. På den ene side ser vi vildt meget frem til gensyn med familie og venner, og på den anden side er vi endelig begyndt at falde godt til ro og finde os en hverdag med nye venner i et andet land.
Det skulle eftersigende være efter 3-6 måneder, at man finder sig 100% til rette, og det kan vi godt tilslutte os. Singapore er en fantastisk by, og selv de sidste par dage har budt på nye oplevelser, som vi ikke vidste eksisterede. Danmark og Singapore er kulturmæssigt to kæmpe kontraster og det tager lidt tid at finde rodfæste i den asiatiske kultur der både er anderledes, spændende, fascinerende, storslået, frustrerende og helt igennem fantastisk på sin egen måde :-)

Det har været en spændende rejse, og med et noget pakket fritidsprogram har vi fået oplevet næsten det samme som flere års ferie tilsammen. Men vi kommer nu især til at savne vaskemaskinen (så dejligt at have en i lejligheden), den skønne pool på toppen, sol, varme og det at have sandaler på hver dag :-). Men nu går det snart hjemad igen, og det ser vi også frem til - ikke mindst til friskbagt rugbrød og koldskål med sommersøde danske jordbær...mmmm...

Der skal nok blive meget at tænke over, når vi igen kommer hjem. Man lærer enormt meget om sin egen kultur når man rejser, både hvor privilegerede vi er i Danmark på nogle områder. Men også hvor meget vi kan lære personligt, hvis vi engang imellem kigger lidt udover vores egen næsetip og lader os inspirere at andre menneskers måde at leve livet på. På en eller anden måde, er det som om at verden bliver mindre når man rejser ud. I bund og grund er alle mennesker ens, helt nede på det basale niveau. Og som Sofie har læst på en klog yoga-blog så skal man nogen gange rejse ud, for at finde hjem :-)

I sidste uge havde vi endnu et besøg hjemmefra. Det var en af Jakobs tidligere arbejdskollegaer Anders og hans kone Elizabeth, som Sofie læste sammen med det første år på farmaceutisk. Det var super hyggeligt.
Den ene aften var vi bl.a. forbi den super lækre buffetrestaurant, The Line på hotellet Shangri-La, som vi havde fået anbefalet af nogle af de andre danskere. Den rummede alt fra frisklavet sushi, hummer, indiske- og asiatiske specialiteter, lækker salatbar, kaffebar, isbar, og alt det vin, øl, champagne og sodavand man kunne drikke.
Den anden aften var vi på en Singapores mest hyggelige cafe-restauranter "PS Café" som helt klart er et besøg værd hvis man kommer herovre.

Jakobs tallerken på "Shangri La"

Lækker mad og dejligt selskab på den hyggelige "PS Café"

Denne aften besøgte vi også en helt fantastisk Roof-top bar, "1 Attitude" som ligger på toppen af Singapores højeste bygning på 63. etage. Det var en vild oplevelse. Det kostede 25 dollar at komme derop, men så fik man også en drink med i prisen, selvfølgelig skulle vi smage turens første "Singapore Sling" som blev nydt til udsigten udover Singapores natteliv.
Her er lidt billeder fra den oplevelse:

Anders og Sofie tager billeder af udsigten

Lader billedet tale for sig selv :-)

Der skåles i "Singapore Sling"

Helt fantastisk udsigt udover Marina Bay Sands Hotel og vandet med fragtskibene i baggrunden

Vi skal tjekke ud fra lejligheden i dag. Vi har derfor valgt at tilbringe den sidste nat herovre på ovenstående hotel. Det håber vi bliver en god oplevelse. Der skulle eftersigende være en skøn pool på toppen og endnu en fantastisk udsigt indover Singapore og udover vandet.

Men ellers vil vi sige tak fordi I ville læse med på vores oplevelser herovre. Det har som tidligere skrevet, været en kæmpe stor oplevelse og det har været hyggeligt at dele det hele med jer på bloggen. Vi glæder os til at se jer alle sammen igen når vi kommer hjem :-)

Pas på jer selv til vi ses igen.

De bedste hilsner fra

Sofie og Jakob

Så er opsigelse sendt til Carlsberg...

... ja, Jakob sendte sin opsigelse til Carlsberg i går. Heldigvis har han fået en ny kontrakt, som starter fra 1. juli 2013 i Value Management-teamet i København :)

Som nogen af jer ved, så har Jakob været udlånt til salgsudviklingsteamet i Carlsberg fra indkøbsafdelingen. Det er gået over al forventning for begge parter, og de har derfor spurgt om han vil fortsætte på fast kontrakt og dermed skifte fra indkøb.

Den nye rolle vil være det samme, som det han lavede i Singapore, men skal blot være med basen i Danmark. Bart Lim (asiaten til højre på nedenstående billede) skal arbejde i samme team, så det samarbejde vil også fortsætte.

Value Management teamet som Jakob arbejdede sammen med i Singapore (fra venstre: David fra Malaysia, Martin, Jakob og Bart Lim)
 Jakob vil derfor skifte til Sales Development teamet i København her til sommer, og derved komme tilbage til forretningsudvikling igen som han også beskæftiget sig med, da han startede i indkøb. Han glæder sig vildt meget til at prøve nye kræfter i en anden del af Carlsberg...

mandag den 27. maj 2013

En tur i Zoo...

...må man ikke snyde sig selv for, når man besøger Singapore. Både Day Zoo og Night Zoo er to store oplevelser. Vi har som tidligere nævnt, været forbi Singapore Night Zoo sammen med min mor. Vi var på dette tidspunkt ret fascinerede over de omgivelser som dyrene lever i, og ville rigtig gerne lige nå at se den almindelige Zoo også. Det er nemlig ikke helt de samme dyr man ser. Vi besøgte Zoo´en i lørdags, hvor alle børnefamilierne også havde valgt at komme, så der var tæt pakket af mennesker. Men ved middagstid, hvor alle skulle spise frokost, fik vi stort set haven for os selv. Så kunne vi rigtig nyde hedebølgen midt på dagen (ca. 40 grader) og havde dermed også alle dyrene for os selv. Denne gang fik vi heldigvis skudt lidt bedre billeder end sidst, hvor vi som bekendt ikke måtte bruge flash. Her kan I se lidt billeder fra vores tur og hvor fantastiske omgivelser dyrene lever i. Vi var især lidt forelskede i orangutangerne som var så søde, sjove og legesyge :-)

torsdag den 23. maj 2013

En tur til Paradis..

Så er vi kommet hjem igen, efter vores sidste get-away som denne gang gik til den lille Malaysiske ø Tioman. Tioman er en lille paradis ø; 39 km lang og 12 km bred. Så det er omtrent samme størrelse som Singapore. Jeg ved ikke hvor mange der bor på Tioman, men det kan bestemt ikke hamle op med Singapores befolkning på 5-6 mio.

Vi tog afsted fredag og kom hjem søndag. Vi havde overvejet flere forskellige transportformer på vejen derop. Faktisk havde vi booket en taxi der kunne køre os hele vejen fra vores lejlighed her i Singapore op til den Malaysiske færgehavn Mersing, denne tur ville tage ca. 2,5-3 timer. Fra Mersing skulle vi så sejle i 1,5 time til hovedbyen på Tioman, hvor vi igen skulle sejle et kvarters tid før vi ville ramme resortet. Vi havde hørt fra flere andre danskere, at denne tur snildt kunne tage 6-7 timer pga. langsom trafik og ventetid ved færgehavnen fordi tidevandet bestemmer, hvornår færgen kan sejle. Så vi overvejede frem og tilbage, om vi ville tage denne køre- og sejltur eller om vi skulle vælge en anden løsning. Den eneste anden løsning var, at flyve direkte til Tioman med et lille propelfly. Flyveturen ville godt nok blive en tand dyrere end køreturen, men så ville vi også allerede lande på Tioman 40 min efter afgang herfra Singapore. - Jeg er godt nok ikke glad for at flyve, og da slet ikke i små propelfly :-/ Som regel vil jeg gerne gøre alt for at undgå at flyve, og så hellere vælge en længere transportform. Men transporttiden taget i betragtning valgte vi dog flyveturen...

Så da vi fredag stod i Singapore lufthavn og skulle til at boarde flyet, prøvede jeg at bevare roen, selvom jeg godt nok synes at det lille fly lignede noget fra forrige århundrede..
Men overraskende nok, havde vi en rigtig fin flyvetur til Tioman, dog med let turbulens. Sådan en lille flyver kommer nemlig ikke så højt, at den flyver over skyerne, men sådan set lige igennem alle skyerne, og det kan mærkes skal det hilses og siges. Så vi havde da et par enkelte rutsjeture. Men det gik og vi kom helskinnede ned på jorden igen efter 45 minutters tid :-)

Lufthavnen på Tioman var i en kategori for sig. Det kan nok sammenlignes lidt med Ringsted flyveplads (hvis nogle af jer har været der) bare i en lidt mere eksotisk udgave med bjerge og palmer rundt om. Ankomsthallen (hvis man kan kalde den det) var bare en lille slags overdækket terrasse og bagagebånd var der ikke noget af, man tog nærmest selv sin kuffert ud af flyveren. Det var lidt sjovt, men også meget hyggeligt :-)

I lufthaven blev vi hentet af en gut, som skulle sejle os til det resort som vi skulle bo på. Sejlturen tog ca. 15 min. Vi ønskede dog næsten, at det ville vare lidt længere. Det var nemlig så smukt at sejle forbi den eksotiske natur som Tioman besidder og ikke mindst bare beundre det turkisblå vand og det smukke koralrev vi sejlede forbi. - Man blev helt glad i maven!

Vi havde valgt et lille resort som var ejet af en brite der kom til Tioman for 18 år siden. Da han kom til Tioman var han solgt med det samme, da han så den lille bugt hvor resortet nu ligger. Han fortalte at han følte en enorm fred sin krop da han så stedet første gang og hvis han havde det sådan, måtte andre også kunne føle det samme. Og det skal siges, at det kunne vi :-)
Resortet var så hyggeligt. Med bare 10 værelser og plads til 20 gæster følte man slet ikke at det var turistet, men nærmest at man var kommet på besøg hos nogen hvor man bare skulle holde ferie og slappe af. Det var en sjov følelse. Der var hverken internet, fjernsyn eller andre teknisk gejl, men derimod den fineste lille hvide sandstrand og det smukkeste koralrev, som man bare kunne vade direkte ud i fra stranden. I baggrunden var der den mest fantastiske natur med bjerge, skov og palmer. Men det bedste af det hele var, at det bare var så uspoleret. Noget helt andet end Krabi hvor vi var sidst, selvom det også var en skønt skønt sted.

Vi nød virkelig weekenden i fulde drag og lavede ikke så meget andet end at nyde stedet, naturen vandet, dyrene og hinanden. Lørdag gik vi en tur på 3 timers tid til et vandfald hvor man kunne bade. På vejen kom vi igennem en fin lille landsby, hvor det føltes som om, at man blev kastet 100 år tilbage i tiden. Alt her var virkelig primitivt, men alligevel så fredfyldt og roligt. Ellers brugte vi tiden på at snorkle så meget som muligt. Vi fik set alverdens farverige fisk og det smukkeste koralrev samt to store havskildpadder. Det var en kæmpe oplevelse! Der er mange der tager til Tioman for at dykke, men da ingen af os har dykkercertifikat må dette vente til næste gang. Men er sikker på, at det er et sandt paradis for dykkere med den bid af koralrevet som vi så.. Det er smukt med smukt på!
Søndag var det allerede tid til at vende snuden mod Singapore igen. Flyveturen hjem gik også rigtig fint uden nogen som helst form for turbulens.

Vi nærmer os Tioman

Landingsbanen på Tioman

Den lille flyver vi fløj med

Bagageudlevering

Lufthavnen set udefra

Lidt smukke billeder fra vores sejltur hen til resortet

Solnedgang

Vores resort set fra søsiden

"Vores" strand -ude for enden af badebroen ligger koralrevet hvor vi snorklede

Lidt billeder fra vores gåtur om lørdagen

Vi kom til en lille landsby - dette var det offentlige toilet

Fint pink hus med palmer og bjerge i baggrunden - her flytter vi til når vi bliver gamle!

"Dragon Horn" hedder dette bjerg som Tioman er kendt for

Sofie studerer myrer der kravler op af en meget høj træstamme

Jakob bader i vandfaldet vi kom til

Udsigt fra restauranten om aftenen

Udsigt fra flyveren på vej hjem fra Tioman

Vi skulle lige have de sidste billeder med af den smukke strand

Man kan lige skimte koralrevet i det turkisblå vand

Bye bye smukke ø... vi ses forhåbentlig igen :-)

Jakob og jeg var helt enige; dette måtte bestemt være paradis og når vi engang skal herfra, vil vi tænkte tilbage på dette fantastiske sted som det allersidste inden vi lukker øjnene..

onsdag den 15. maj 2013

Lidt fra hverdagen her i Singapore

Nu er det ikke ligefrem hver weekend at vi tager på de store ture ud af huset. Sidste weekend tilbragte vi fx med afslapning her i Singapore og legede turister endnu engang :-)

- Det er er sjovt, det der med at ´lege turister´, for nu har vi efterhånden været her så længe, at vi ikke rigtig er turister mere og derfor ikke rigtig gider se de der typiske turist-ting mere. Midtbyen har vi fået nok af at befinde os i (vi bor trods alt også lige midt i mekka af det hele :-) Men det betyder så også, at vi rigtig gerne vil bruge vores fridage sammen på at tage lidt ud af byen og udforske de lidt grønnere områder som Singapore jo også byder på.

Lørdag havde vi planlagt en lille vandretur som jeg tidligere har gået med SWA. Vi stod vi tidligt op, for at undgå den værste hedebølge midt på dagen, og var derfor allerede ude af døren kl. 9.
Vandreturen startede vi nede omkring Mount Faber (den sydvestlige del af Singapore) som også er der, hvor Den Danske Sømandskirke ligger. Her gik vi i et dejligt naturskønt reservat, op og ned af bjerget på forskellige stier og trapper. Der er også det man kalder "tree top walk", hvor man går på nogle broer igennem skoven. Vi gik i 3 timers tid og endte vores tur i en park hvor der i dagens anledning var stillet op til et bryllup. Ih det var fint :-) Så var klokken også blevet lidt over 12 og temperaturen var vel oppe omkring 40 grader. Da vi havde drukket alt vores vand og tilmed også var gennemblødte af sved, besluttede vi os for at gå til den nærmeste metrostation og vende snuden hjemad igen. - Jeg kan godt fortælle jer, at det bare er den STØRSTE befrielse at komme ned i den kolde aircondition i metroen. Det føles helt og aldeles som en kold dukkert efter man har vandret rundt i timevis i bagende sol.. - de små glæder har også ret :-)
Da vi kom hjem og havde fået frokost, var det på hovedet i poolen og plaske lidt rundt inden jeg senere på eftermiddagen viste Jakob Singapores største boghandel.. Fik desværre ikke taget nogle billeder herfra. Men det minder nok allermest om et rigtig rigtig stort bibliotek, bortset fra, at alle bøgerne er til salg. Jeg tror man kan købe alle bøger i verden her! Ej, det passer ikke helt, for jeg har ikke fundet nogen danske bøger ;-) Indtil videre har jeg været dernede 3 gange, blot for at snuse lidt rundt og finde nogle bøger som jeg vil tage med mig hjem. Men jeg vil udvælge mig de bedste, for det går nok ikke at have overvægt med hjem (selvom vi ikke har havregryn med denne gang ;-) - Jeg tænker, at jeg vil finde mig nogle gode bøger omkring yoga, meditation og sundhed. Jeg har allerede købt to, men mon ikke der er plads til en lille bitte bog mere.. ;-) Bøgerne her i Singapore er en anelse billigere end derhjemme. Både fag- og skønlitteratur kan fås fra omkring 100-250 kr.

Søndag var bare en flader-dag. Efter en løbetur om morgenen, dasede og læste vi ved poolen. Herefter tog vi ned og spiste frokost på et salatsted der ligger med udsigt udover vandet og øen Sentosa som ligger syd for Singapore. Om aftenen spiste vi aftensmad med nogle af de andre danskere som vi har mødt herovre. Vi mødtes i Little India og spiste på en lille lækker og meget lokal restaurant. Retterne kostede mellem 20-30 kr, så det var meget billigt.
- Søndag er bare ikke den sjoveste dag at være lyshåret pige i Little India, det er nemlig "mændenes dag". Tror overhovedet ikke vi så en eneste kvinde eller barn, kun meget mørke indiske mænd... Det var som at være i Indien :-) Som jeg har skrevet før, så stirrer de meget på én når man kommer gående som udlænding (og specielt som lyshåret!) i Little India, og denne søndag var ingen undtagelse! Men de gør ikke noget, de kommer ikke engang med kommentarer til én. På den måde føler man sig tryg nok alligevel, så det har ikke skræmt os helt væk. Den bedste indiske mad er altså også at finde i Little India, så vil man have den, så må man tage hertil :-)

Ellers går hverdagen som den plejer. Den kommende weekend tager vi på en sidste lille ø-tur. Denne gang til en lille Malaysisk ø der hedder "Tioman". Det skulle være en skøn lille uspoleret ø med gode muligheder for at snorkle. Så det er vi lidt spændte på.
Mandag får vi besøg af et vennepar fra DK som er på rundrejse her i Asien og derfor kommer forbi os og bor et par dage. Det bliver super hyggeligt med endnu et visit hjemmefra, så det glæder vi os til.

Håber at I alle har det godt derhjemme. Her er et par billeder fra weekenden: